• معرفی کریستین دیور : 

کریستین دیور یک طراح مد فرانسوی بود، که به‌عنوان یکی از معروف‌ترین بنیانگذاران خانه مد در دنیا شناخته می‌شود. دیور پس از تولد تا سن ده سالگی، در نورماندی فرانسه زندگی می کرد و در ده سالگی به همراه والدین خود به پاریس رفت. او پس از تحصیل در رشته ی علوم سیاسی، به خدمت در ارتش پرداخت.

او طراحی لباس را، از سال 1935  آغاز کرد، در این سال او به پاریس برگشت و شروع به فروش طرح‌های اولیه خود کرد. رابرت پیگرت، طراح لباس، او را سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۸  به استخدام دراورد.

در طول جنگ جهانی دوم، دیور در جنوب فرانسه خدمت می‌کرد. او در سال ۱۹۴۱ دوباره به پاریس بازگشت و در سالن طراحی بزرگ‌تری برای لوسین لئونگ مشغول به کار شد. دیور در سال ۱۹۴۶ با پشتیبانی مارشل بوساک، صاحب کارخانه‌ی منسوجات، سالن مد خود را افتتاح کرد.

  •   آغاز زندگی حرفه ای :
 

شهرت کریستین دیور به عنوان یکی از مهمترین طراحان مد قرن بیستم، در سال 1947 با اولین مجموعه او آغاز شد.

اولین مجموعه ی لباس دیور، با نام “نیو لوک” (NEW LOOK ) به معنی “نگاه جدید” در سال ۱۹۴۷ برای فصول بهار و تابستان با ۹۰ مدل و۶ مانکن در سالن دفتر مرکزی کریستین دیور، برگزار شد.

نیولوک شامل شانه‌های گرد، کمربندی که محکم بسته می‌شد و دامن‌های حجیم و پف‌دار بود.

کریستین در مجموعه ی  بهار سال ۱۹۵۳، با نام لاله، تعداد زیادی تصویرهای پرگل و نقشدار را به نمایش گذاشت. مدل ” A line ” بهار سال ۱۹۵۵، با کمری نامشخص و نیم‌رخی صاف که بر روی ران‌ها و پاها پهن وعریض می‌شد، به حرف A شباهت داشت.

بعضی از طرح‌های دیور به زمان امپراطوری دوم و سایر سبک‌های تاریخی شباهت داشت و از روی آنها شبیه سازی شده بود، البته او لباس‌های مردانه را نیز طراحی می‌کرد و آن‌ها را در بخشی از مدل‌های لاین مدرن قرار می‌داد.

دیور به همراه شریک خود جکووس رووت، درایجاد قراردادهای کاری در تجارت مد، پیش قدم بود. در سال ۱۹۴۸، او قراردادهای پر سودی در معامله برای لباس‌های خزدار، جوراب‌های زنانه ساق بلند و عطر ترتیب داد، که نه تنها برای او ایجاد درآمد می‌کرد، بلکه او را به یک نام آشنا تبدیل کرد.

کریستین دیور با نفوذترین طراح مد در اواخر دهه 1940 و 1950 بود و پس از جنگ جهانی دوم با سایه‌ی زیبا و جلوه‌ گرایانه، بر مد تأثیر گذاشت. علاوه  بر این، دیور نام خود را در طیف وسیعی از محصولات جهانی از جمله لوازم آرایشی ، عطرها و البته مد تثبیت کرد.

کریستین دیور در تاریخ 4 مارس 1957 روی جلد TIME  ظاهر شد.

  • خانه مد دیور:

این شرکت در سال 1946 توسط طراح مد فرانسوی کریستین دیور تاسیس شد. اگرچه سال افتتاح آن 1947 بوده است.

دیور توسط  تاجر ثروتمندی به نام مارشل بوساک حمایت مالی می‌شد.دیور در این زمان دغدغه مالی نداشت چرا که توسط بوساک،تاجر ثروتمند فرانسوی حمایت می شد و این نکته که این سرمایه گذاری برای بوساک آنچنان  جنبه کاری نداشت و به آن به چشم سرگرمی نگاه میکرد و دخالتی در کارها و فعالیت ها و طرح ها نداشت،برای کریستین دیور،نقطه عطفی بود تا بتواند بدون نظر و دیدگاه مخالف،به طراحی و خلق کارهای فوق العاده بپردازد.

100.000 لباس تا زمان دهمین سالگرد شرکت در سال 1956 فروخته شده بود. در همین سال کریستین دیور در فیلم کلبه کوچک، مارک رابسون برای آوا گاردنر بازیگر، 14لباس  طراحی کرد.

خانه مد دیور، در حال حاضر کالاهای چرمی ، لوازم جانبی مد ، کفش، جواهرات ، ساعت‌ها ، عطر، آرایش و محصولات مراقبت از پوست را طراحی و خرده فروشی می کند. ضمن اینکه سنت خود را به عنوان خالق مدل های اوت کوتور در بخش  Christian Dior Couture  حفظ می‌کند.

شرکت DIOR که یک شرکت کالاهای لوکس فرانسوی است، توسط تاجر فرانسوی، برنارد آرنو، رئیس LVMH ، یکی از بزرگترین گروه های لوکس جهان، کنترل و اداره می شود. خود دیور 42.36٪ از سهام  و  ال وی ام اچ  59.01٪ از سهام به علاوه حق رای را در اختیار دارد. برنارد آرنو با داشتن اکثریت سهام، به عنوان رئیس هیئت مدیره هر دو شرکت فعالیت می کند.

  • چگونه دیور مد را تغییر داد :

استراتژی ،نوآوری، زیرکی مطبوعاتی و تغییرات فصلی او، نوع نگاه زنان به دنیای مد را بازآفرینی کرد. و مفاهیم بازاریابی وی صنعت مد را دوباره زنده کرد. تا سال 1950، کریستین دیور بیش از نیمی از کل درآمد صنعت لباس پاریس را کسب کرد.

  • گسترش  دیور :

توسعه به خارج از فرانسه، از سال ۱۹۴۹ با افتتاح بوتیک عطر کریستین دیور در نیویورک آغاز شد. دیور ۷۵٪ درصد از صادرات مد، به همراه ۵٪ درصد از درآمد صادراتی این کشور را، در دست داشت.

در سال 1949، داگلاس کاکس از ملبورن استرالیا، به پاریس سفر کرد تا با کریستین دیور دیدار کند و در مورد امکان ساخت قطعات دیور،برای بازار استرالیا صحبت کنند.

کریستین دیور و داگلاس کاکس قراردادی برای Dior مبنی بر تولید طرح‌های اصلی امضا کردند و داگلاس کاکس به  ایجاد آن‌ها در کارگاه خود (Flinders Lane ) متعهد شد.

در سال 1950 ، ژاک روت ، یکی از مدیران شرکت دیور، طرح  حک کردن  نام “کریستین دیور” را، به وضوح بر روی انواع  کالاهای لوکس ارائه داد.

اعضای کوتور فرانسه این عمل را محکوم کردند و آن را اقدامی تحقیرآمیز برای چهره های شناخته شده دانستند.

با این وجود ،این اقدام به عملی  سودآور تبدیل شد و روند ادامه آن “برای دهه‌های آینده” آغاز شد. و همچنین همه‌ی خانه‌های مد از آن پیروی کردند.

  • اولین مجموعه ی دیور به اسم New Look :

چگونه کریستین دیور 70 سال پیش انقلابی در مد ایجاد کرد؛ تنها دو سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، دیور فرانسوی مجموعه ای را ارائه کرد، که نه تنها دور شدن از سبک‌های قبلی، بلکه آغاز یک دوره جدید است.

در دهه 30، زنان طبقه متوسط و بالا اساساً به دلیل رکود بزرگ، لباس‌های یکسانی می پوشند در مقابل، پس از جنگ جهانی دوم، لباس‌های مجلل و منحصر به فرد Dior، نمادی از جامعه جدید و تقسیم شده را ارائه می داد که بعد از سال‌ها پوشیدن لباس نظامی و غیرنظامی، محدودیت‌های اساسی و کمبودها، دیور نه تنها ظاهر جدید بلکه چشم انداز جدید، برای لباس بانوان محسوب میشد.

نمایش “90 مدل از اولین مجموعه کریستین  روی شش مانکن” در سالن های دفتر شرکت در Avenue Montaigne ارائه شد. در اصل ، دو خط “Corolle” و “Huit” نامگذاری شده بودند.

مجموعه “نگاه جدید” دیور تکذیب سبک‌های دهه 1920 و 1930 بود و همچنین شکل دهنده ی، سبک‌ها و شکل‌های بدن در اواخر قرن 19 .

لباس “bur suit” شاخص ترین مدل در این مجموعه در نظر گرفته شد، که تمام ویژگی‌های  چشمگیر و متمایز  دیور را نشان می دهد.

اسکچ،فشن شو و خود لباس بار سوییت را در عکس های ریز مشاهده میکنید.

یاداشت کریستین نمایش نیو لوک                        مدل بارسوییت بار سوییت                                   

در لباس “bur suit” قسمت داخلی یقه و دکمه آن، توسط خیاط آتلیه (کارگاه) با دست دوخته شده است.

اسناد موجود در بایگانی دیور نشان می دهد که نسخه اصلی”bur suit ” یقه ای به شکل زیر  داشته است.

یقه بار سوییت

یکی دیگر از لباس‌های مجموعه‌ی new look یک لباس تیره رنگ به اسم ” cherei” است. چری یا cherei مجموعه ی “new look ” را، در تمام عناصر برجسته خود نشان میدهد.  

از جمله:

  • کمر باریک.
  • کمربندی که محکم بسته میشود.
  • دامن حجیم و پف دار.
  • شانه های گرد.
 

پس از نمایش اولین مجموعه ی (new look) کریستین دیور، کارمل اسنو، سردبیر سابق مجله‌ی ” Harper’s Bazaar ” نوشت:

” کریستین عزیز!

این کاملا یک انقلاب و یک افسانه است.لباس‌های شما ظاهر جدیدی دارد و صنعت مد فرانسه را احیا کرده، چون جذاب و جوان است.”

دیور تصویری از زنانگی را با کت‌های تنگ و کمرهای ریز و باریک و دامن‌های مدل “A line”ارائه داد.

این مجموعه به طور کلی طرح‌های کلیشه ای زنانه تری را در تضاد با مدهای محبوب زمان جنگ، با دامن های پرحجم ، کمرهای تنگ و شانه‌های گرد، به نمایش گذاشت.

نام دیور به ستاره جدید صحنه‌های مد پاریس تبدیل شد و تقریباً بلافاصله کمد لباس زن معاصر را دگرگون کرد.

دیور نمی خواست لباس‌های روزمره برای زن عملگرا، در قرن پرتحرک ایجاد کند. بلکه آرزوی روزهای خوب گذشته را به فروش می رساند زمانی که زنان، زندگی پر زرق برقی داشتند و می‌توانستند ولخرجی کنند.

محصولات ارائه شده توسط دیور در بین نسل‌ها و طبقات مختلف جامعه،به سرعت جای خود را باز کرد. New Look بسیار محبوب شد و طراحی‌های آن تا دهه 1950 بردیگر طراحان لباس تأثیر گذاشت. دیور تعدادی مشتری برجسته از هالیوود، ایالات متحده و اشراف اروپا به دست آورد.

در نتیجه ی موفقیت های چشمگیر دیور، پاریس که پس از جنگ جهانی دوم از موقعیت خود به عنوان پایتخت دنیای مد سقوط کرده بود، بار دیگر برجستگی خود را بدست آورد.

طراحی های Dior در “new look ” نه تنها بر طراحان دهه 1950 تأثیرگذار بود، بلکه برای طراحان جدیدتر در دهه 2000 از جمله   :

  • Thom Browne
  • Miuccia Prada
  • Vivienne Westwood

الهام بخش و موثر بود. این طراحان امضای دیور را برای اوایل قرن 21 بروز کرده اند.

با این حال همه از ظاهر جدید ارائه شده توسط دیور راضی نبودند و دیور با انتقاداتی روبرو شد. برخی به استفاده بیش از حد پارچه توسط دیور، به ویژه پس از سال‌ها سهمیه بندی آن، انتقاد کردند و بر این باور بودند که طراحی‌های دیور، مقدار زیادی پارچه را هدر داده است.

همچنین فمینیست‌ها مخالفت واعتراض خود را نسبت به لباس‌های دیوراعلام کردند، زیرا احساس کردند طرح‌های ارائه شده‌ی دیور محدود کننده هستند و استقلال زن را از بین می برد. آن‌ها با دامن‌های حجیم، پلیسه، کمرهای باریک و سایر اغراق‌های پیشنهادی دیور به وجد نمی‌آمدند.

در واقع این عقاید عقب نشینانه بود. بسیاری از آن‌ها به دیور به خاطر به خطر انداختن استقلال تازه ای که زنان بدست آورده بودند، اعتراض می کردند.

آنان زنان را، با پوشیدن دوباره دامن‌های بلند و پرحجم و… محدود می پنداشتند و لباس‌ها را مورد انتقاد قرار می دادند.

حتی طراح همکار کوکو شانل در این باره اظهار داشت : “فقط مردی که هرگز با یک زن صمیمی نبوده است، می تواند چیزی را به که این ناخوشایندی است،طراحی کند.”

علیرغم چنین اعتراضاتی، “new look” بسیار تأثیرگذار بود و همچنان منبع الهام و تاثیرگذاری سایر طراحان مد قرن بیست و یکم است.

  • دیور پس از کریستین  

مرگ نابه‌هنگام کریستین دیور در سال 1957 دورانی متفاوت را رقم زد و شرکت از خلاقیت‌های بی‌نظیر او بی‌نصیب ماند.

تأثیر فریبنده و نبوغ طراح خلاق خانه مد دیور، باعث شد وی به عنوان یکی از بزرگترین چهره‌های مد تاریخ شناخته شود.

کوین آلموند برای مد معاصر نوشت : “تا قبل از مرگ دیور، نام او با سلیقه و تجمل مترادف شده بود.”

مرگ سر طراح، خانه‌ی دیور را در هرج و مرج قرار داد. مدیر کل وقت دیور” ژاک روئت “به فکر خاموش کردن عملیات در سراسر جهان افتاد.

اما این اتفاق برای هیچ کس قابل قبول نبود و میسون دیور که یکی از دلایل ثبات مالی شرکت بود، اجازه این کار را نداد.

روئت در همان سال برای حفظ نام دیور، جوانی 21 ساله را به نام  “ایو سنت لوران”  یا Yves Saint Laurent  برای مدیر خلاقيت یا مدیر هنری دیور پیشنهاد داد.

سن لوران به مدت 3 سال همکاری نزدیکی با کریستین دیور داشت؛ بطوری که کریستین او را دست راست خود معرفی کرده بود.

                                سن لوران و کریستین در خانه مد دیور در یک قاب.

بعد از پیشنهاد روئت، لوران به عنوان طراح اصلی دیور انتخاب شد، این جوان در سن 21 سالگی، در راس یک امپراطوری فشن 10 میلیون دلاری قرار گرفت و با ارائه موفق یک مجموعه‌ی زنانه در بهار ۱۹۵۸ به نام “Trapez” برند دیور را از سقوط مالی نجات داد. این مجموعه با استقبال بسیاری روبرو شد و نام او در آمریکا و اروپا، بر سر زبان ها قرار گرفت.

عکس های زیر، اسکچ و لباسی از مجموعه Trapezاست.

لوران در ابتدا اثبات کرد که مناسب‌ترین انتخاب بوده است. لباس‌هایی که  ایو سن  لورن  برای مجموعه‌ی سال ۱۹۵۸ طراحی کرد، به لباس‌های کیسه‌ای معروف شدند و بر خلاف غالب لباس‌های آن زمان دیور، کمر( همانطور که در عکس ها مشاهده می‌کنید) نداشتند.

همین موضوع باعث شد که لباس‌های طراحی شده توسط او، در آن سال به شدت مورد استقبال زنان پاریسی و زنان کل جهان قرار بگیرد و برای او جایزه اسکار نیمن مارکوس را به ارمغان آورد. به همین دلیل، سن لوران به عنوان یکی از مؤثرترین و مشهورترین مدیران نیمه ی دوم قرن 20 شناخته شد.

پیراهن کوتاه زیر، نمونه‌ای از مجموعه‌ی بهار و تابستان 1958 است که توسط سن لوران برای دیور با پارچه ی توری و نازک، طراحی و دوخته شده است.

ایو سن لورن در سال ۱۹۵۹ لباس عروس فرح دیبا همسر محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران را به صورت اختصاصی طراحی کرد و با این کار، طراحی‌های او بیش از گذشته به چشم مردم جهان زیبا آمد.

                     

این لباس هم اکنون در کاخ موزه‌ی سعد آباد در شهر تهران، نگهداری می‌گردد.

طراحی‌های لوران با موفقیت‌هایی که به دست آورده بود، جسورانه‌تر شدند و در Beat Look سال 1960 با الهام از در کافه‌ها و کلوپ‌های جاز سنت ژرمن، به اوج خود رسید.

آخرین مجموعه‌ی لوران در سال 1960 براساس ظاهری شیک و متشکل از پیراهن‌های بافتنی و کت‌های چرم مشکی بود، که کمتر مورد استقبال قرار گرفت. هرچند که بعدها به سبک آوانگارد شناخته شد.

وی در سپتامبر همان سال، برای خدمت وظیفه‌ی عمومی، به ارتش فرانسه پیوست. اما بعد از گذشت سه هفته به دلیل بیماری روحی وعصبی، در بیمارستان ارتش بستری و سپس مرخص  شد.

در سال‌هاي بعد، لوران از افسردگی و وابستگی به الکل و مواد مخدر رنج می‌برد، اما همیشه در مراسم‌ها حضور داشت.

سن لوران در سال 1960 پس از 3 سال، از دیور خارج شد و کمپانی دیور مسئولیت وی را، به مارک بوهان محول  کرد.

بوهان نیز از سال 1957 همکاری موثری با دیور داشت.مارک بوهان الهام خود را از زنان مدرنی مانند جکی کندی می‌گرفت و ارتباطات خوبی با مشهورترین شخصیت‌های زمان و هنرمندان برقرار می کرد.

علاقه‌ی بوهان به فرهنگ‌های دور دست، به او این امکان را می‌داد که، آزادانه روحیات خود را به دیور تزریق کند. طراحی‌های وی ساده تر بودند و اولین مجموعه وی “Slim look” نام گرفت.

در طول سه دهه، مارک بوهان از افسانه ایجاد شده توسط کریستین دیور، محافظت کرد. خلاقیت‌های او مدرن اما همیشه با سلیقه زنانه و زیبا توام بود.

شخصیت‌های برجسته اجتماعی از طراحی‌های بوهان بسیارخوب استقبال می‌کردند. الیزابت تیلور بازیگر زن، دوازده لباس دیور را از مجموعه Bohan’s Spring-Summer 1961 با نمایش “Slim Look” سفارش داد.

عکس زیر مجموعه‌ی  بهار و تابستان دیور در سال 1961 است که نخستین مجموعه‌ی طراحی شده توسط بوهان، در خانه ی مد دیور محسوب می‌شود.

 عکس زیر یکی دیگر از لباس‌های دیور است،که سال 1963 با طراحی مارک بوهان به نمایش درامد.

در سال 1989 جان فرانکوفره «Gianfranco Ferré» در خانه‌ی مد دیور شروع  به طراحی کرد و جایگزین مارک بوهان شد. او قبل از این، یک  طراح  شناخته  شده  بود  و برند خود  را در ایتالیا اداره می‌کرد. وی اولین طراح خارجی  دیور محسوب می‌شد و این یک تحریک در صنعت مد ایجاد کرد.

Gianfranco Ferre درواقع معماربود و طرحهای او برای طراحان دیگر الگو بود و به همین خاطر از اهمییت ویژه ای برخوردار شد.

عکس های زیر، نمونه ای از طراحی وی برای دیور است.   

                   

                  

با وجود اینکه اوهیچگاه با دیور ملاقات نداشت،اما شباهت‌های زیادی با کریستین داشت. مانند اشتیاق وی برای ترکیب لباس‌های زنانه و مردانه و رنگ قرمز، گل‌ها و اپرا.

Gianfranco Ferré بر این باور بود که لباس‌هایی که طراحی می‌کند، یک معماری زود گذر است.

او به نویسنده ای از مجله‌ی  esquire (یک مجله امریکایی)در سال 1988 گفت: « طراح لباس، خانه، مبلمان، شهر و خیابان همه تابع یک روند  هستند و من به عنوان یک معمار یاد گرفتم که فکر کنم و خودم را بیان کنم و خطوط یک طرح را روی صفحه مسطح، متصور شوم.»

                               

Gianfranco Ferré در سال 1996 از  دیور خارج شد و پس از آن، در سال 1997 به  ایتالیا بازگشت و در سال هاي بعد یک دفتر مرکزی و دو فروشگاه در میلان افتتاح کرد.

                   KOH-I-NOOR   یکی دیگر از طراحی‌های جان فرانکوفر برای دیور است.

بعد از جان فرانکوفر، درسال 1996، جان گالیانو (John Charles Galliano) به خانه ی مد دیور پیوست.دیری از ورود گالیانو به دیور نگذشت، که او همه را به سالن اپرا گارنیر (Paris’s Opera Garnier ) پاریس دعوت کرد. صحنه‌ای شگفت انگیز و دیدنی از پله‌هایی با سنگ مرمر.

وی اولین کالکشن خود را  با  لباس‌های مخمل پشت باز، کت‌های اپرا، لباس‌های توری و دامن و کلاه هایی با تصویر گل رز ارائه داد.

لباس‌های بالا مجموعه‌ی کوتور فصل بهار دیور است که گالیانو در سال 1998 طراحی کرد و در سالن اپرا به نمایش گذاشت.

گالیانو در طول مدت کار در دیور، درهرمجموعه دیدگاه جدیدی ارائه  کرد و فشن شوها بیشتر به یک نمایش سرگرم کننده شباهت داشت.در سال 2001 تقریبا همه‌ی برندها، با  رکود اقتصادی روبرو شدند اما حضور جان گالیانو در دیور باعث شد فروش خانه‌ی مد دیور 41 درصد افزایش یافت و به 535 میلیون دلار رسید.

آرنو گفت: «مطمئنا جان گالیانو یکی از بزرگترین طراحان زمان خود خواهد بود.» وی افزود: او با  کار در دیور توانسته مدرنیته را به جامه‌های فوق لوکس وارد کند و مد هزاره سوم را پیش بینی کند. 

در سال 1996اولین لباسی که  گالیانو برای خانه مد دیور طراحی کرد لباسی برگرفته از لباس زیر، برای پرنسس دیانا بود. او این لباس را درMet Gala  همراه با یک کیف از دیور پوشید.در آن زمان لباس گالیانو آرزوی همگان شد.

                             

در سال 1997 نیز،گالیانو برای مراسم اهدای جوایز اسکار، لباسی با رنگ‌های متفاوت و گلدوزی‌های ظریف برای نیکل کیدمن طراحی کرد که‌ همان سال نیکل کیدمن در زمره ی شیکپوش ترین زنان هالیوود قرار گرفت.

     

جاه طلبی گالیانو بیش از هر خصلت وی جنجال به پا می کرد. وقتی از او پرسیده شد که آیا می‌تواند خودش را یک طراح مبلمان یا اتومبیل یا خانه ببیند؟! او به سرعت پاسخ داد:«بله» و در ادامه گفت: من هرگز اهدافم را محدود نمی‌کنم و دوست دارم ببینم هواپیما و یا هتل جان گالیانو چگونه خواهد بود و من نمی‌خواهم بگویم کاری وجود دارد که گالیانو انجام نداده است.

در سال 2011 دیور اعلام کرد به خاطر دستگیری گالیانو توسط پلیس فرانسه او را کنارگذاشته است.

پس از گالیانو، خانه مد دیور  ” Raf Simons “را به عنوان مدیر خلاقیت بعدی خود برگزید.او که دانش آموخته‌ی دانشکده هنر LUCA  است، در سال 2012 به خانه مد دیور پیوست و حضور خود را در دیور بسیار پر سر و صدا آغاز کرد.

وی با مجموعه‌ای از لباس‌های بی نظیر در جولای 2012 که شامل کت و شلوارهای کلاسیک از جنس توئید  “tweed”  امضا شده بود که با نقد و بررسی‌های عجیب و غریب روبرو شد.tweed نوعی پارچه پشمی و ناصاف و داری بافتی نرم و انعطاف پذیر و باز است.

سخت ترین چیز برای فهمیدن یا درک مد این است که آینده به گذشته متکی است. در واقع پایه‌ی آینده، گذشته است. و دومین چیز سخت، فراموش  کردن گذشته است. این خط فکری دقیق را راف سیمونز در اولین مجموعه خود برای دیور نشان داد و نمایش مجموعه‌ی پاییزه ی او، نقطه  قوتی برای این طراح مد محسوب شد.

راف سیمونز تقریبا در تمام ۵۴ مدل ارائه شده در اولین مجموعه‌ی خود، رابطه ای هدفمند بین  مدرنیته و طرح‌ها و مدل‌هایی که کریستین دیور پس از جنگ جهانی دوم به صنعت مد وارد کرده بود ایجاد کرد.

آن طرح‌ها شامل: رنگ‌های مسحورکننده، جیب، و یک حس شیک زنانه و درعین حال ساده بود. راف سیمونز این گزینه‌ها را از فیلتر خودش عبور داد و مجموعه ای زیبا، متعادل و کاملا جذاب خلق کرد.

                           لباس بالا از مجموعه ی دیور، یک نمونه از جنس تویید است.

 

   لباس های زیر از مجموعه FW 2012 دیور با طراحی راف سیمونز است.

از همان ابتدا سیمونز با اکسسوری‌هایش معروف شد. از کفش‌های پاشنه بلند و اسپورت پوشیده شده از مهره گرفته تا گوشواره‌های مروارید با شاخه‌های ظریف، گردنبندهای مهره‌ای ، پابند، دستبندهای ظریف نقره ای و گوشواره حلقه ای قبیله ای (Tribal foring earring )به سرعت  مورد  استقبال ستاره‌های سبک خیابانی قرار گرفت.

مجموعه‌های سیمونز برای خانه مد دیور جایزه ای  همچون، جایزه ی CFDA 2014  را به ارمغان آورد و خانه ی مد دیور از افزایش سود 34 درصدی، از کالکشن‌های راف سیمونز خبر داد.

                   

راف سیمونز،دریافت کننده جایزه مد CFDA 2014 برای Dior و ماریون کوتیار را در نیویورک مشاهده میکنید.ماریون لباسی از مجموعه بهار 2014 کوتور دیور را به تن دارد.

در 22 اکتبر 2015، سیمونز پس از سه سال ونیم فعالیت در خانه مد دیور، استعفا داد و در بیانیه‌ای اظهار داشت : «این تصمیمی است که بر اساس  تمایلم  برای  تمرکز روی سایر علایق زندگی‌ام، ازجمله برند شخصی خودم و احساساتی که مرا به خارج از کار سوق می‌دهد، گرفتم.»

در جولای 2016 دیور برای اولین بار، یک خانم را به عنوان مدیر خلاقیت خود انتخاب کرد.

ماریا  گرازیا چیوری (Maria Grazia Chiuri) اولین بانویی است که موفق شده است به عنوان  مدیر خلاقیت دیور انتخاب شود. وی جایگزین راف سیمونز در خانه مد دیور شد.

ماریا که یک طراح لباس ایتالیایی است به مدت 17 سال برای برند  “والنتینو”  کار کرده بود و پس از آن در سن 52 سالگی مدیر خلاقیت دیور شد.

با توجه به اینکه در آن زمان دیور دچار افت فروش شدید شده بود ماریا کار سختی در پیش داشت. از نظر ماریا گرازیا هر زن ویژگی منحصر به فرد خود را دارا است. صنعت مد همیشه از مدل‌های لاغر اندام و قد بلند استفاده می‌کند. ماریا امیدوار است که بتواند در زمان حضورش چنین افکاری را کنار بزند.

ماریا گرازیا برای اولین کالکشن خود در بهار و تابستان 2017 دیور، اولین بار یک شور و هیجان فمینیستی ایجاد کرد.

 
  •  Dior Couture

(کوتور یا کوتوغ در زبان فرانسه)

Dior Couture توسط کریستین دیور در سال 1946 تاسیس شد و یکی از معروف ترین مارک های لوکس محسوب میشود.

دیور که به ظرافت بی‌انتها شهرت دارد، برای افرادی که مد روز را دوست دارند گزینه‌ی بسیار عالی و اجتناب ناپذیراست.

اوت کوتور (به فرانسوی: Haute couture) مد پیشرفته‌ای است که از ابتدا تا انتها با دست ساخته می شود و از پارچه‌ای با کیفیت بالا، گران قیمت، غالباً غیرمعمول و با دقت زیاد به جزئیات، توسط مجرب ترین و توانمندترین خیاط ها دوخته می‌شود و به پایان می رسد.

اغلب آنها بسیار زمان بر است و تکنیک‌های اجرا شده توسط دست صورت میگیرد.Haute couture  به این دلیل حائز اهمیت است که بهترین زمینه برای خلاقیت یک طراح است. امروزه به لطف دانش و مهارت صنعت فرانسوی محدودیت های فنی در این زمینه، تا حد بسیار زیادی از بین رفته است .

couture از این جهت اهمییت دارد که همه چیز در مورد تجمل، کیفیت و خلاقیت است.

بسیار گران قیمت بودن couture ،به این دلیل است که یکی از شخصی ترین چیزهایی محسوب می شود که یک طراح لباس می‌تواند بسازد و از نادرترین پارچه‌ها تا درخشان‌ترین کریستال‌ها را، با ظرافت بسیار، برای لباس ها استفاده می‌کند. به این دلایل هزینه‌های بسیار و سرسام آور این بخش قابل توجیه است.

عکس بالا نمونه‌ی بارزی از یک لباس با تعریف  Couture  است.که نشان دهنده ی پارچه ای با کیفیت، طراحی خاص، جزئیات زیاد، خلاقیت طراح، ظرافت،کار با دست هم در اجرای نقوش پارچه و هم دوخت آن، در خانه‌ی مد دیور است. این لباس از طراحی‌های کوتور، ماریا گرازیا مدیر خلاقیت دیور است.

نکته‌ی بسیار جالب توجه دیگر،درمورد طراحی‌های دیور این است که طرح‌های اولیه او بسیار ساده بوده اند و همواره از دل این طرح‌های بسیار ساده، لباس‌هایی فوق‌العاده و تاثیرگذار بیرون می‌آید.

با اندکی دقت در طرح های زیر که توسط کریستین کشیده شده، متوجه این امر خواهید شد.

  

  • محبوبیت دیور:

یکی از افراد مشهوری که از دیور استقبال و از آن بسیار استفاده می‌کرده است، گریس کلی(Grace Patricia Kelly) بازیگر آمریکایی و همسر شاهزاده‌ی موناکو بود.

گریس در فیلم Rear Window  لباسی بسیار زیبا از دیور به تن کرد.

علاوه بر این، گریس با یک لباس کوتاه به اسم “Colinette” از مجموعه‌ی پاییز و زمستان 1957_1956 که توسط بنیانگذار دیور کوتور، طراحی شده بود، در یک عکاسی رسمی پرتره عکس گرفت.

همچنین گریس کلی در سال 1956 برای حضور در مراسم اعلام نامزدی خود با شاهزاده موناکو،  لباسی خاص از جنس ساتن سفید از برند دیور به تن کرد.

شاهزاده خانم موناکو به طراحی‌های کریستین دیور علاقه داشت و از بین طرح‌هایی که خانه مد برای آنها ارسال می‌کرد، طرح‌های مورد علاقه خود را انتخاب می کرد. او برای حضورهای عمومی و در زندگی روزمره خود لباس‌ های Dior را می پوشید.در کاخ پرنس نیز، حمام گریس پر ازعطرهای دیور بود.

این مسئله برجستگی دیور را در آن زمان نشان می‌دهد. همینطور پس از مرگ کریستین دیور، رابطه گریس با بوهان، سومین مدیر خلاق خانه مد دیور(بعد از ایو سن لوران و کریستین دیور) بسیاردوستانه بود. بوهان یک همکار و یک معتمد برای گریس بود.

کلی، در سال 1967 موافقت کرد که به عنوان حامی (مادر خوانده) Baby Dior شناخته شود.

وقتی فلورانس مولر، مورخ مد اجازه دسترسی به بایگانی‌های کاخ موناکو را پیدا کرد، متوجه شد که یک سوم کل لباس‌ها و وسایل پرنسس از برند دیور است.

به مناسبت تولد 90 سالگی گریس کلی، در نوامبر 2019 نمایشگاهی با عنوان :«Grace of Monaco princess in dior» به معنی: گریس شاهزاده خانم موناکو در دیور، برگزار شد.

در این نمایشگاه 85 دست از لباس‌های گریس کلی و سایر لوازم و آکسسوری‌های وی از برند دیور، از کاخ موناکو به قرض آورده شد تا در خانه‌ی کودکی کریستین دیور در گرانویل فرانسه به نمایش عموم گذاشته شود.

در عکس زیر خانه‌ی کودکی کریستین دیور را در گرانویل فرانسه مشاهده می‌کنید که توسط مادرش طراحی شده است. نمایشگاه مذکور در این خانه در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

                                  پوستر نمایشگاه پرنسس موناکو در دیور 2019

این نمایشگاه نه تنها برجستگی همیشگی دیور را نشان می‌دهد بلکه رابطه‌ی صمیمی و دوستانه‌ی گریس و مارک بوهان سومین مدیر خلاقیت دیور را بیان می‌کند. آن دو از یک سلیقه و دیدگاه مشترک برخوردار بودند و مدیر خلاقیت دیور به یک دوست صمیمی برای خانواده تبدیل شد.

 وجود مجموعه ای از عکس‌ها و سایر یادگاری‌ها در این نمایشگاه گویای ارتباط دیرینه گریس با دیور است.

این یادگاری ها شامل نامه‌های کِلی و بوهان و همینطور طرح‌ها و نمونه پارچه‌هایی است که طراح برای شاهزاده خانم در گذشته، ارسال کرده بوده است.

عکس های زیر تصاویری از نمایشگاه است.

     

در پايان آنچه بسیار شایان توجه است، طراحی‌ها ، مدل‌های زیبا و متمایز و ایده های جالب ارائه شده توسط خانه‌ی مد دیور،در بخشی از تاریخ است.بطوری که با گذشت 73 سال یا چندین دهه، از ارائه‌ی طرح‌ها و مجموعه‌ها در ابتدای تاسیس تا کنون، هنوز در زمره‌ی بهترین ها قرار دارند و منبع الهام و تاثیرگذاری برای طراحان امروزی محسوب میشود .

منابع :

The custome cosiety (2019).blog

http://costumesociety.org.uk/blog/post/grace-of-monaco-princess-in-dior

Dior.com La Maison dior

https://wwws.dior.com/couture/en_hk/the-house-of-dior/the-books/grace-of-monacoi

i-d.vice.com.Petty Felix February (2020

https://www.google.com/amp/s/i-d.vice.com/amp/en_uk/article/m7q35a/christian-dior-bar-suit-fashion-history

Dior.Portal. Iuxury

http://dior.portal.luxury

The metropolitan of art. Google art and culture

https://artsandculture.google.com/exhibit/christian-dior-the-new-look/cQKikHJ-Ok8UIg

Harpersbazaar.com

https://www.harpersbazaar.com/fashion/designers/g5139/christian-dior-1940s-photos/

Paris match

https://www.google.com/amp/s/amp.parismatch.com/Royal-Blog/Monaco/L-exposition-Grace-de-Monaco-princesse-en-Dior-inauguree-par-le-prince-Albert-II-1620573

Vogue.co.Uk

https://www.google.com/amp/s/www.vogue.co.uk/article/grace-kelly-christian-dior-museum%3famp

(Galerie.SIERACKI JILL.( MAY 6, 2019 

https://www.galeriemagazine.com/grace-kelly-dior-museum/

Luxuvere.com

https://www.luxuvere.com/2018/12/12/anthology-of-dior-by-gianfranco-ferre/

Vogue.com

https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-1998-couture/christian-dior

Thecut.com

https://www.thecut.com/2015/10/raf-simons-dior-best-looks.html

The New York times

https://www.nytimes.com/2012/07/05/fashion/raf-simonss-first-dior-collection.htm